Persoonlijke veerkracht brengt je – ook nu – verder

Vanaf 1 april op deze pagina: 10 minuten-oefeningen om je veerkracht te versterken.

De impact van het Corona virus raakt ons allemaal. In deze onrustige tijden is veerkracht misschien wel een van de belangrijkste hulpbronnen die we kunnen gebruiken.

Veerkracht helpt ons niet alleen bij het omgaan met tegenslag en verlies, het helpt je ook sneller te herstellen van moeilijke, stressvolle gebeurtenissen. Het is een manier om kracht te halen uit jezelf en balans en regie te kunnen creëren.

Hoe veerkrachtiger jij bent, hoe meer je in staat bent er ook voor anderen te zijn.

Veerkracht bezitten we allemaal in meer of mindere mate. Veel mensen weten alleen niet dat het bij veerkracht gaat om gedrag, gedachten en acties die iedereen kan aanleren en verder ontwikkelen.

Je kunt je eigen veerkracht dus versterken.

Veerkracht kun je opbouwen door fysiek goed voor jezelf te zorgen en door in je hoofd anders naar jezelf, naar situaties en naar anderen te leren kijken, voelen en reageren.

Want als jouw reactie op dingen steeds hetzelfde is, verandert er in feite niet veel.

Deze mentale veerkracht kun je versterken door ervaringen te creëren, bijvoorbeeld door middel van oefeningen. Die ervaringen kunnen pas echt onderdeel van jezelf worden als ze meer worden dan alleen een leuke activiteit of een helder inzicht. Na het ervaren moeten ze namelijk onderdeel worden van je zenuwstelsel, eigenlijk je hele systeem. Dit doe je door steeds weer een bepaald circuit in je hersenen te herhalen en daardoor versterk je het.

Zie veerkracht als een spier die je moet trainen om er succesvol een beroep op te kunnen doen.

Vanaf 1 april 2020 post ik elke dag een korte 10 minuten-oefening die je toe kunt passen op momenten dat je meer rust, vertrouwen en positiviteit kunt gebruiken.

Hoe vaker je ze doet, hoe meer je je veerkracht oefent en versterkt.

Let op jezelf, let op elkaar, en hou deze pagina in de gaten. Of ontvang bericht via de mail: